Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



26.08.2021

Firma Fortinet rozszerzyła...

Firma Fortinet rozszerzyła ofertę o usługę FortiTrust, która dołączyła do innych usług...
26.08.2021

Aplikacje biznesowe

Ready_™ AppStore
26.08.2021

Automatyzacja chmur...

Integracja z Red Hat Ansible
26.08.2021

Backup kodu źródłowego

GitProtect.io dostępny na Github
26.08.2021

Wsparcie pracy hybrydowej

Zdalny SD WAN
26.08.2021

Nowy monitor Philips 498P9Z

Nowy monitor Philips 498P9Z to model wyposażony w 49-calowy, zakrzywiony panel VA o...
26.08.2021

Wytrzymały punkt dostępowy

D-Link DIS-2650AP
26.08.2021

Ekonomiczne dyski

SSD bez DRAM
26.08.2021

Petabajty pojemności

Serwery QNAP

LOG Plus 2.0 – zarządzanie w IT

Data publikacji: 14-07-2021 Autor: Marcin Jurczyk

Model zdalnego świadczenia pracy zyskał w ciągu ubiegłego roku na popularności, a przez to również powszechniejsze stały się zagadnienia związane z efektywnym zarządzaniem zasobami IT. Po dłuższej przerwie sprawdzamy najnowszą wersję oprogramowania, które pozwala ułatwić większość tego typu zadań.

 

Zagadnienia związane z zarządzaniem zasobami informatycznymi pojawiają się na łamach naszego miesięcznika dość regularnie, zazwyczaj w kontekście testów narzędzi usprawniających administrowanie zasobami, ale także z formalnoprawnego punktu widzenia. Minął właśnie rok, od kiedy do naszego redakcyjnego warsztatu trafiła nowa wówczas wersja oprogramowania do zarządzania usługami i zasobami IT od firmy LOG Systems – LOG Plus. Poprzednim razem mieliśmy do czynienia z napisanym całkowicie od nowa produktem, który w dłuższej perspektywie miał za zadanie zastąpić rozwijaną od wielu lat wcześniejszą generację oprogramowania pod nazwą LOG. Nieco przedpremierowo testowana wersja 1.3 zrobiła na nas pozytywne wrażenie, a jeszcze lepiej prezentowała się lista zmian i nowości, które miały być sukcesywnie publikowane w kolejnych miesiącach. Z końcem kwietnia bieżącego roku światło dzienne ujrzała wersja 2.0, w której pojawiło się sporo nowych funkcji. Trzeba także pamiętać, że na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy publikowane były również wersje pośrednie, które także wprowadzały cały szereg zmian.

 

> FUNKCJONALNOŚĆ

Gwoli przypomnienia – LOG Plus to modularne oprogramowanie realizujące funkcje skategoryzowane w następujących grupach: IT Asset Management (ITAM), IT Service Management (ITSM), Data Protection oraz Remote Management. Do każdej z grup przypisano moduły funkcjonalne, podlegające osobnemu licencjonowaniu. W ten sposób można zbudować licencję produktu finalnego, który będzie najlepiej odpowiadał wymaganiom przedsiębiorstwa. Do grupy ITAM należą m.in. moduły CMDB/CMDB Ultra (Configuration Management Database), SAM (Software Asset Management), Data Warehouse czy Network. Absolutnie podstawowym modułem wchodzącym w skład licencji standardowej jest baza konfiguracji CMDB, przechowująca szczegóły na temat wszystkich zasobów IT przedsiębiorstwa, takich jak sprzęt, oprogramowanie, zasoby ludzkie, urządzenia peryferyjne itp. Za pośrednictwem modułu CMDB realizowane są także funkcje analizy cyklu życia zasobów, tworzenie relacji i integracji z platformami wirtualizacyjnymi VMware oraz Hyper-V w celu automatycznej inwentaryzacji maszyn wirtualnych czy generowanie statystyk najczęściej używanego oprogramowania, odwiedzanych stron WWW lub aktywności komputera. Zasoby można dowolnie korelować, np. przypisując licencje oprogramowania określonym użytkownikom. Istnieje też możliwość przypisywania zasobów do lokalizacji lub jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa opartych na integracji z usługami katalogowymi zgodnymi z protokołem LDAP.

 

> MODUŁY

W ramach modułu CMDB dostępny jest też katalog handlowy produktów wyróżniający oprogramowanie LOG Plus na tle konkurencji. Na bieżąco aktualizowana baza produktowa zawiera informacje na temat dostępnego w sprzedaży sprzętu komputerowego (komputery, serwery, urządzenia sieciowe) oraz oprogramowania, z uwzględnieniem cen (jeśli dostępne) i oryginalnych kodów handlowych dostawcy.

Kolejny moduł z pierwszej grupy – SAM – pozwala na proste rozliczanie licencji w firmie wraz z analizą wykorzystania, dzięki czemu możliwa jest optymalizacja kosztów związanych z oprogramowaniem. Wszystkie aplikacje wykryte na stacjach za pośrednictwem agenta są automatycznie dodawane do systemu jako zasób, a ewentualne niezgodności co do liczby licencji sygnalizowane odpowiednim kolorem alertu. W ten sposób można też łatwo zidentyfikować urządzenia z oprogramowaniem spoza oficjalnej listy. Inny z ciekawych modułów to Data Warehouse – centralne repozytorium wszystkich zgromadzonych informacji, umożliwiające tworzenie własnych kwerend SQL w celu tworzenia parametryzowanych raportów.

W grupie ITSM znaleźć można trzy moduły, z czego dwa dotyczą funkcji Helpdesk (wersja standard oraz Professional). Podstawowa wersja Helpdesku realizuje katalog procesów zgodny z ITIL, a więc między innymi zarządzanie incydentami, problemami, zmianami i wnioskami. Dostępna jest też baza wiedzy, zarządzanie kalendarzem czy automatyzacja na podstawie reguł biznesowych. Wciąż brakującym elementem jest funkcja czatu, ale producent pracuje już nad jej wdrożeniem w jednej z kolejnych wersji dostępnych jeszcze w tym roku. Część funkcji, jak chociażby graficzny edytor procesów czy zarządzanie umowami SLA, wymaga sięgnięcia po wersję Professional.

Trzeci moduł to zarządzanie usługami świadczonymi zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak też dla klienta zewnętrznego. Skategoryzowany portfel usług można budować na podstawie już zinwentaryzowanych zasobów, dzięki czemu łatwo zidentyfikować ewentualne problemy z ciągłością czy jakością usług ze względu na brak skorelowanych zasobów lub ich awarię. Relacje wyświetlane są w zwizualizowanej formie za pośrednictwem automatycznie tworzonych map usług. Funkcja pozwala także definiować odpowiednie parametry SLA, a także przypisywać budżet.

W grupie Data Protection najpopularniejsze moduły funkcjonalne to z pewnością Monitoring w wersji standardowej i rozszerzonej oraz moduł Device Management. Monitoring, zgodnie z nazwą, pozwala śledzić aktywność w zakresie logowania, z uwzględnieniem blokowania i odblokowania ekranu, a także uruchomienia powłoki systemowej. Inne opcje monitoringu dotyczą kontroli korzystania z zainstalowanych aplikacji w kontekście użytkownika, jak i urządzenia końcowego, monitorowania operacji na plikach, w tym również dla najpopularniejszych usług przechowywania danych w chmurze (Google Drive, OneDrive, Dropbox, Box i iCloud), czy kontroli wydruków w kontekście ilościowym. Nie mogło też zabraknąć monitoringu pod kątem najczęściej odwiedzanych stron internetowych. Włączenie lub wyłączenie opcji monitorowania odbywa się z poziomu edycji profilu agenta. Jeśli chodzi o stacje robocze i serwery, to w dalszym ciągu nie znajdziemy aplikacji agenta na systemy inne niż MS Windows.

Drugi z interesujących modułów podnoszących bezpieczeństwo pozwala na kontrolę dostępu do przenośnych nośników danych. Każde nowo podłączone urządzenie dodawane jest do repozytorium zasobów. Wybrane urządzenia mogą być centralnie blokowane zgodnie ze zbudowaną listą zasad. Dotyczy to także urządzeń wykorzystujących protokół Bluetooth, modemów mobilnych, drukarek czy napędów optycznych. Na chwilę obecną nie jest dostępne zarządzanie szyfrowaniem tego typu nośników czy wymuszanie szyfrowania w momencie próby skopiowania danych na pamięć przenośną.

Ostatnia grupa funkcjonalna dotyczy zdalnego zarządzania końcówkami. W skład tej kategorii wchodzą moduły zdalnego pulpitu realizowanego z poziomu przeglądarki z użyciem protokołu VNC, moduł skryptów (Batch lub Powershell) wykonywanych zdalnie na urządzeniach z zainstalowanym agentem oraz zdalnych poleceń powłoki.

Poza wymienionymi modułami istnieje jeszcze kilka dodatkowo licencjonowanych funkcji będących rozszerzeniami tych z modułów podstawowych lub stanowiących oddzielne komponenty, jak chociażby Identity Management czy Active Directory Manager. Informacji na temat niektórych modułów próżno szukać w oficjalnej dokumentacji. Liczba zmian i nowych wersji LOG Plusa jest na tyle duża, że najprawdopodobniej trudno nadążyć z aktualizacją dokumentacji produktowej. Na szczęście zawsze można poprosić o dostęp do wersji demonstracyjnej lub dedykowanej sesji wyczerpującej wybraną tematykę.

 

[...]

 

Autor jest architektem w międzynarodowej firmie z branży IT. Zajmuje się infrastrukturą sieciowo-serwerową, wirtualizacją infrastruktury i pamięcią masową.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"