Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



26.08.2021

Firma Fortinet rozszerzyła...

Firma Fortinet rozszerzyła ofertę o usługę FortiTrust, która dołączyła do innych usług...
26.08.2021

Aplikacje biznesowe

Ready_™ AppStore
26.08.2021

Automatyzacja chmur...

Integracja z Red Hat Ansible
26.08.2021

Backup kodu źródłowego

GitProtect.io dostępny na Github
26.08.2021

Wsparcie pracy hybrydowej

Zdalny SD WAN
26.08.2021

Nowy monitor Philips 498P9Z

Nowy monitor Philips 498P9Z to model wyposażony w 49-calowy, zakrzywiony panel VA o...
26.08.2021

Wytrzymały punkt dostępowy

D-Link DIS-2650AP
26.08.2021

Ekonomiczne dyski

SSD bez DRAM
26.08.2021

Petabajty pojemności

Serwery QNAP

Platforma innova - phone myApps

Data publikacji: 01-04-2021 Autor: Marcin Jurczyk

Zunifikowany system telekomunikacji w przedsiębiorstwie zyskał na znaczeniu w ubiegłym roku, kiedy to spora część pracowników musiała przenieść się z biura do domu. Tendencja ta ma szansę utrzymać się przez dłuższy czas, więc testujemy jedno z rozwiązań ułatwiających współpracę.

 

Niespełna dwa lata temu po raz pierwszy testowaliśmy platformę komunikacyjną niemieckiej firmy innovaphone. Był to nasz pierwszy kontakt z rozwiązaniami tego producenta, który pomimo wieloletniej obecności na rynku nie był szczególnie rozpoznawalny wśród polskich klientów. Konkurencja na rynku rozwiązań komunikacyjnych jest dość spora, a wśród najpopularniejszych platform jednym tchem wymienić można Microsoft Teams, Cisco Webex czy Zoom. Unified communications as a service to segment rynku, który zdecydowanie urósł w ubiegłym roku za sprawą pandemii, która trwale odcisnęła piętno w sposobie świadczenia pracy oraz komunikacji. Skokowy wzrost zainteresowania rozwiązaniami tego typu był szczególnie zauważalny w pierwszej połowie 2020 r., kiedy to na platformy cyfrowej komunikacji przeniosła się edukacja, a tuż po niej biznes. Pik zainteresowania zaskoczył samych dostawców, którzy nie byli w stanie efektywnie obsłużyć zwielokrotnionego wolumenu ruchu, co dało się odczuć na jakości połączeń. Wygląda na to, że traktowany z dystansem przez wiele polskich firm home office stał się już standardem i pozostanie podstawową formą świadczenia pracy, przynajmniej wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Wydaje się, że kurz już opadł i to, co dotychczas wydawało się doraźnym rozwiązaniem do komunikacji i pracy grupowej szczególnie w dużych firmach, stało się standardem. Jest to zatem dobry moment, aby zastanowić się nad docelowym rozwiązaniem UC, a odpowiedzią na zdecydowaną większość potrzeb z tym związanych może być właśnie platforma innovaphone.

 

> MOŻLIWOŚCI


Tradycyjna telefonia to w obecnych czasach niewystarczający sposób komunikacji biznesowej, bez względu na to, czy mamy na myśli mechanizmy kolaboracji wewnątrzfirmowej, czy też relacje z partnerami biznesowymi lub klientami. Oczywiście sięgnięcie po słuchawkę w dalszym ciągu wydaje się być najbardziej naturalnym sposobem szybkiego załatwienia sprawy, jednakże zdążyliśmy już przywyknąć, że często przydałoby się udostępnić na żywo to, na co sami patrzymy, szczególnie jeśli jest to efekt wielogodzinnej pracy lub prototyp projektu, który właśnie czeka na akceptację klienta. Dodatkowo obraz z kamery pozwalający zobaczyć osobę po drugiej stronie połączenia – szczególnie jeśli dzielą nas setki, o ile nie tysiące kilometrów – to miły dodatek, który zacieśnia relacje na gruncie psychologicznym. Jeśli dodatkowo rozmowa może zostać rozszerzona na więcej niż tylko dwie osoby, a więc do formatu standardowej telekonferencji, to jesteśmy w domu. Mamy już prawie wszystko, co potrzeba. Do tego momentu wszystko wydaje się całkiem standardowe – wystarczy wykupić usługę u jednego z ulubionych dostawców tego typu rozwiązań, a następnie skorzystać z którejkolwiek opcji aplikacji klienckiej. Do wyboru zazwyczaj dostajemy wersję przeglądarkową, którą odpalimy w zasadzie wszędzie i na prawie każdym systemie operacyjnym z graficznym interfejsem użytkownika. Ponadto możemy zainstalować desktopową aplikację klienta dla wybranej platformy albo jej wersję na systemy mobilne. Plan minimum osiągnięty, ale do pełnej integracji z istniejącymi aplikacjami, czy chociażby tak prozaicznymi tematami jak wspólna książka adresowa, jeszcze daleka droga. Gdy już uda nam się przebrnąć przez podstawową integrację, to przydałaby się jeszcze możliwość wykonywania regularnych połączeń telefonicznych i to nie tylko w ramach wewnętrznego schematu numeracyjnego, ale także poza jego granicę. Tu, gdzie dla części platform stricte telekonferencyjnych pojawia się sufit, odpowiedzią może być platforma zunifikowanej komunikacji od innovaphone. Wszystkie dotychczas wymienione funkcjonalności z powodzeniem zrealizować można za pośrednictwem klienta komunikacji myApps. Wideotelefonia, telekonferencje, współdzielenie aplikacji czy w końcu komunikacja natychmiastowa z funkcją presence to zestaw podstawowy, który nie wyróżnia się specjalnie na tle konkurencji. Możliwości UC od innovaphone wykraczają jednak znacznie poza standardowy zestaw funkcji. myApps realizuje funkcje pełnego środowiska pracy grupowej i komunikacji bez względu na typ urządzenia końcowego i platformy systemowej. W ramach tego samego interfejsu użytkownika, bez względu na rodzaj urządzenia końcowego, dostępne są wszystkie funkcje i aplikacje zainstalowane na platformie. Za komunikację ze światem zewnętrznym odpowiadają bramy VoIP, dostępne zarówno w formie sprzętowej, jak też wirtualnego urządzenia dla platform wirtualizacyjnych Microsoftu lub VMware. Bramki VoIP to fundament firmy, na którym zbudowano kompletne portfolio rozwiązań do komunikacji. Za ich pośrednictwem możliwe są połączenia zarówno SIP, ISDN, jak i tradycyjnej telefonii analogowej. Dzięki temu możliwa jest integracja dotychczasowych rozwiązań telekomunikacyjnych działających w przedsiębiorstwie z nowoczesną komunikacją opartą na IP. Wraz z bramą związana jest rozbudowana centrala PBX, stanowiąca serce całego systemu. Poza bramami w ofercie innovaphone znaleźć też można także telefony IP oraz różnego rodzaju adaptery analogowe. Nasze środowisko testowe bazowało na implementacji systemu w chmurze producenta. W związku z tym przetestowanie części funkcji, jak chociażby aplikacji umożliwiającej wysyłanie i odbieranie faksów, było dla nas niedostępne. Nie testowaliśmy także wykonywania połączeń poza symulowaną infrastrukturę firmową z wykorzystaniem trunków SIP. Podobnie jak ostatnim razem skupiliśmy się na funkcjach ujednoliconej komunikacji IP z wykorzystaniem aplikacji klienckich dla Windowsa oraz Androida. Ponadto dostępna jest także wersja dla systemu iOS. W ten sposób możliwe było przetestowanie klienta myApps wraz z wszystkimi dostępnymi aplikacjami, wśród których znaleźć można Softphone działający z poziomu przeglądarki, jak też dedykowanej aplikacji klienckiej. Każda z aplikacji dostępna jest jako ikona na pulpicie myApps. Ich liczba zależy od potrzeb i zakupionych licencji. Część aplikacji rozszerza możliwości komunikacyjne platformy innovaphone. W naszym przypadku poza Softphone'em zainstalowaliśmy także aplikacje Chat, Call List, Voicemail (w dwóch wersjach językowych), Contacts, Profile, Reports, Fax, Files, a także Conference. Nazwy aplikacji pozwalają łatwo zidentyfikować, z jaką funkcją mamy do czynienia. Spośród wymienionej listy jedynie aplikacja Files może budzić wątpliwości. W praktyce jest to forma współdzielenia dokumentów ze wszystkimi użytkownikami korzystającymi z platformy, a także repozytorium plików wymaganych dla działania niektórych funkcji, jak chociażby głosowe zapowiedzi. Trzeba mieć oczywiście świadomość ograniczeń co do pojemności podsystemu dyskowego naszego systemu, który może się drastycznie różnić w przypadku dedykowanej centralki sprzętowej i jej wirtualnego odpowiednika. To samo ograniczenie dotyczy także możliwości zapisywania rozmów na dysku twardym poprzez aplikację Recordings App. Funkcja ta nie ma także rozbudowanego systemu uprawnień z racji tego, że nie jest typowym serwerem plików.


Poza standardowymi aplikacjami dla użytkowników końcowych dostępny jest też zestaw aplikacji administracyjnych, pozwalających na zarządzanie systemem i przeprowadzanie diagnostyki i analizy zdarzeń. Jedną z tego typu aplikacji jest też App Store, a więc repozytorium wszystkich dostępnych aplikacji na platformę myApps.


Oprócz znanej listy funkcji charakterystycznych dla systemu UC oraz centrali PBX wymienić należy możliwość niemal nieograniczonej integracji za pośrednictwem API oraz innovaphone SDK. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, aby własne aplikacje napisane na platformę myApps dystrybuowane były z wykorzystaniem wspomnianego już sklepu App Store. Inne przykłady integracji dotyczyć mogą rozwiązań dla branż call center, systemów opieki zdrowotnej czy hotelarstwa.

 

> WDROŻENIE I LICENCJONOWANIE


Platformę UC od innovaphone można uruchomić na kilka dostępnych sposobów. Najbardziej tradycyjna droga to wdrożenie systemu we własnym środowisku sieciowo-serwerowym z wykorzystaniem fizycznych bram od innovaphone lub ich odpowiedników w formie maszyn wirtualnych. Oczywiście taka forma wdrożenia daje najwięcej kontroli zarówno nad infrastrukturą odpowiedzialną za świadczenie usług telekomunikacyjnych, jak i wszystkimi aspektami związanymi z jej wydajnością i dostępnością. Modularna budowa systemu pozwala także na scenariusze wdrożeniowe w rozproszonych geograficznie przedsiębiorstwach. Ponadto możliwe jest skonfigurowanie platformy w sposób gwarantujący szybkie przełączenie na zapasowe urządzenia w przypadku awarii systemu podstawowego. Zoptymalizowany pod kątem wydajności Linux, stanowiący bazę systemową, podnosi się w ciągu kilku sekund od uruchomienia, tak więc ewentualna przerwa związana z przełączaniem na system zapasowy nie powinna stanowić większego problemu.


Zgodnie z tym trendem możliwa jest także implementacja w chmurze, a więc przejście z modelu inwestycyjnego opartego na CAPEX na model usługowy, bez zobowiązań długoterminowych. W takim wariancie nie trzeba obawiać się o wydajność i dostępność własnej infrastruktury, co może stanowić kolejną zaletę. Warto jednak pamiętać, iż również w takim wariancie wdrożeniowym należy zadbać o redundancję systemu i to również na poziomie rozproszenia geograficznego. Konsekwencje braku odpowiedniego planowania mogą być zgubne. Koniec naszych redakcyjnych testów zbiegł się akurat z pożarem jednej z serwerowni OVH, gdzie właśnie hostowana była nasza instancja próbna, która finalnie ulotniła się w chmurach dzień po zakończeniu testów.


Kompromisem pomiędzy modelem wymagającym inwestycji w sprzęt i licencje a opcją chmurową może być forma wynajmu. W tym przypadku instalacja systemu odbywa się w infrastrukturze klienta tak jak przy normalnym zakupie rozwiązania, z tym że opłaty naliczane są poprzez swoistą formę żetonów – Service Credits.


Poza wyborem jednej z wymienionych opcji można również miksować różne warianty, tak aby uzyskać najbardziej optymalny efekt. Łatwo wyobrazić sobie potrzebę utworzenia czegoś na kształt chmury hybrydowej dla systemu UC.


Bardzo istotnym elementem platformy innovaphone jest jej licencjonowanie, które nie należy do najprostszych. Dostępnych jest kilka rodzajów licencji, takich jak licencje sprzętowe związane z fizycznymi urządzeniami innovaphone czy licencje software'owe.


Licencjonowane mogą być na przykład porty bramy VoIP, kanały PBX czy wirtualne instancje centralki. Dodatkowo licencjonowane są wymienione wcześniej funkcje systemu, jak chociażby współdzielenie aplikacji, nagrywanie rozmów, skrzynka głosowa czy telefon software'owy. Na szczęście na stronie producenta dostępny jest przewodnik licencjonowania, który pozwala nieco rozjaśnić ten rozbudowany koncept. Najlepiej jednak skontaktować się z jednym z partnerów realizujących sprzedaż i wdrożenie usług lub bezpośrednio z producentem, który pomoże także w kwestii środowiska demonstracyjnego.

 

Podsumowanie

Od czasu naszego pierwszego testu innovaphone myApps nie wydarzyła się żadna rewolucja. Nadal mamy do czynienia z wersją 13r1, lecz w międzyczasie udało się przeskoczyć z Service Release 3 do wersji 22, wprowadzając po drodze mnóstwo poprawek i usprawnień niewidocznych na pierwszy rzut oka dla użytkownika końcowego. W dalszym ciągu jest to solidna platforma zunifikowanej komunikacji, którą w zależności od preferencji klienta można zaimplementować zarówno we własnym środowisku, jak również z wykorzystaniem chmury oraz mechanizmu wynajmu. Możliwości platformy znacznie wykraczają poza standardowy zestaw funkcji tradycyjnych rozwiązań dla wideokonferencji. Na szczególną uwagę zasługuje szeroki wachlarz produktów i usług pozwalających na rozbudowane scenariusze wdrożeniowe z wykorzystaniem obecnej, często tradycyjnej infrastruktury komunikacyjnej w firmie, co przygotowuje stopniową migrację do systemu all IP. Z racji pełnoprawnej funkcjonalności PBX i mnogości funkcji konfiguracyjnych nie wszystkie zadania administracyjne da się przeprowadzić we własnym zakresie, bazując jedynie na intuicji. Na szczęście wiki producenta pozwala wprost zaadresować większość problemów. Rozbudowane możliwości integracji z oprogramowaniem firm trzecich za pośrednictwem API oraz SDK pozwalają mnożyć potencjalną liczbę scenariuszy wdrożeniowych.

 

Werdykt
WhatsUp Gold


Zalety
+ możliwość integracji z oprogramowaniem firm trzecich
+ kompletne portfolio produktów VoIP i UC
+ intuicyjny interfejs graficzny użytkownika
+ pomocne wiki producenta


Wady
– skomplikowane licencjonowanie

 

OCENA 8/10

 

Autor jest architektem w międzynarodowej firmie z branży IT. Zajmuje się infrastrukturą sieciowo-serwerową, wirtualizacją infrastruktury i pamięcią masową.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"