Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



21.10.2021

Zarządzanie IT

We wrześniu BTC Sp. z o.o. zaprezentowała premierową wersję systemu eAuditor V8 AI.
21.10.2021

Konferencja VMworld

Imagine That. Pod takim hasłem w dniach 5–7 października 2021 r. odbyła się jedna z...
21.10.2021

Darmowy deszyfrator

Bitdefender wspólnie z organami ścigania opracował i wydał narzędzie, które pozwala...
21.10.2021

Dell C1422H

Dell Technologies wprowadza do oferty przenośny monitor do zwiększenia wydajności pracy w...
21.10.2021

Dysk dla cyfrowych twórców

Western Digital zaprezentowało nowy dysk – WD Blue SN750 NVMe SSD.
21.10.2021

Projektory laserowe

Optoma wprowadza serię projektorów laserowych Ultra Bright ZU1700, ZU1900, ZU2200 z...
21.10.2021

Orzeł wśród routerów

D-Link wprowadza na rynek smart router EAGLE PRO AI AX1500 R15.
21.10.2021

Nowe generacje Ryzen i Epyc

AMD 3D V-Cache. AMD zapowiada procesory Ryzen i Epyc z nowym rozwiązaniem.
23.09.2021

5 edycja konferencji Test...

21 października startuje kolejna, piąta już edycja największej w Polsce konferencji...

Cienki klient jako stacja robocza

Data publikacji: 09-01-2018 Autor: Paweł Serwan

Rozwój technologii związanych z wirtualizacją aplikacji i stacji roboczych, rozwój chmury publicznej i dostępność narzędzi w trybie software-as-a-service sprawiły, że na naszych oczach dokonuje się rewolucja nie tylko w kontekście sprzętu używanego przez użytkowników końcowych, ale także miejsc, w których praca jest wykonywana.

Przez lata do ważnych zadań działu IT zaliczały się czynności związane z zakupem sprzętu dla użytkowników, laptopów i komputerów stacjonarnych oraz ich żmudna i czasochłonna konfiguracja. Kable, monitory, klawiatura i inne urządzenia peryferyjne zajmowały większą część biurka użytkowników, a administratorzy co jakiś czas musieli przeprowadzać ponowną instalację systemu operacyjnego oraz wymieniali poszczególne podzespoły komputera na nowe.

Popularność pracy mobilnej była gwoździem do trumny stacjonarnych komputerów osobistych, których popularność i liczebność w firmach systematycznie spada. Alternatywą stały się urządzenia typu thin client, które pozwalają na dostęp do wszystkich wymaganych systemów, aplikacji, wirtualnej stacji roboczej czy aplikacji chmurowej. W artykule przyjrzymy się urządzeniom typu thin client i zero client firmy IGEL oraz systemowi Universal Management Suite (UMS) do zarządzania nimi.

> CZYM JEST CIENKI KLIENT

Cienki klient (thin client) to pojęcie zaczerpnięte z języka angielskiego, które oznacza stację roboczą (terminal), na którym nie ma zainstalowanego pełnego systemu operacyjnego. W zamian znajdziemy tam najczęściej okrojoną wersję systemu Linux albo Windows Embedded. W przypadku opisywanych rozwiązań systemem operacyjnym jest IGEL OS przygotowany na bazie Linux 10.


Głównym zadaniem cienkiego klienta jest rola terminala, za pomocą którego jedynie dostajemy się do aplikacji bądź wirtualnych stacji roboczych, natomiast samych danych nie przetwarzamy lokalnie. Dane przetwarzane są po stronie serwera, a nie stacji roboczej. Dzięki temu urządzenia typu thin client nie muszą mieć montowanych wszystkich standardowych podzespołów – brak tu np. standardowych dysków HDD, co powoduje, że cienki klient może z powodzeniem działać np. w zakurzonych pomieszczeniach, miejscach, gdzie występują drgania czy innych w trudnych warunkach. Najczęściej rozmiary terminala są też o wiele mniejsze niż komputera stacjonarnego, dzięki czemu cienki klient może być zamontowany nawet na tylnej stronie monitora. Zwiększa się w ten sposób przestrzeń robocza i pozbywamy się zbędnych kabli. Dodatkowo okres wsparcia ze strony producentów takich urządzeń jest zwykle dłuższy niż w przypadku komputerów stacjonarnych. W dłuższym okresie obniża to koszty zakupu i wymiany sprzętu, a tym samym wartość TCO (Total Cost of Ownership) – całkowity koszt posiadania. Według badań Gartnera zastosowanie cienkiego klienta pozwala zmniejszyć o 79% koszty przestojów (na użytkownika), o 16% koszty inwestycji i o 34% koszty utrzymania. Są to oczywiście wartości poglądowe, które różnią się w zależności od rodzaju działalności i branży i zależą od aktualnej sytuacji w danej organizacji oraz jej zasobów sprzętowych. Obliczając TCO, warto do kalkulacji doliczyć oszczędności wynikające z niewielkiego zużycia energii elektrycznej.


Kolejną zaletą zastosowania cienkiego klienta i centralnego przetwarzania w centrum danych jest zwiększenie bezpieczeństwa środowiska. Taką infrastrukturę stosunkowo łatwo można zabezpieczyć, wdrażając systemy kopii zapasowych, oprogramowanie antywirusowe, zapory ogniowe oraz projektując rozwiązania w sposób redundantny, dzięki czemu zasoby chronione są w przypadku awarii pojedynczego węzła systemu, a użytkownicy mogą korzystać z systemów firmy bez przestojów w pracy.

 

> ZERO CLIENT CZY THIN CLIENT – RÓŻNICE

Urządzenia typu zero client mają zwykle podobną konfigurację sprzętową jak terminale thin client – to, co je natomiast odróżnia, to brak pamięci typu flash. W związku z tym w urządzeniach zero client nie ma zainstalowanego systemu operacyjnego, a konfiguracja urządzenia jest każdorazowo pobierana z serwera, na którym zainstalowano pakiet do zarządzania terminalami.

[...]

Projektant, inżynier i pasjonat technologii wirtualizacji oraz cloud computing. Architekt IT zajmujący się rozwiązaniami End User Computing. Prowadzi bloga na temat rozwiązań RDS, SBC i VDI. Założyciel i lider Polskiej Grupy Użytkowników Citrix (PLCUG). Odznaczony tytułami: Citrix Technology Advocate, MCP, MCSA, MCITP oraz CCP-V.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"